Krajobrazy Polski
Tematy lekcji:
- Co to jest krajobraz?
- Mój pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły – projekt
- Krajobraz nadmorski Wybrzeża Słowińskiego
- Krajobraz Pojezierza Mazurskiego
- Krajobraz Niziny Mazowieckiej
- Krajobraz wielkomiejski Warszawy
- Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej
- Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
- Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
- Krajobraz wysokogórski Tatr
Twoja wiedza/umiejętności
Krajobraz najbliższej okolicy
- wyjaśnisz znaczenie terminu krajobraz
- wymienisz składniki krajobrazu
- wymienisz elementy krajobrazu najbliższej okolicy
- podasz różnicę między krajobrazem naturalnym a krajobrazem kulturowym
- określisz położenie najbliższej okolicy na mapie Polski
- dokonasz oceny krajobrazu najbliższego otoczenia szkoły pod względem jego piękna oraz ładu i estetyki zagospodarowania
- zaproponujesz zmiany w zagospodarowaniu terenu najbliższej okolicy
- zaprezentujesz projekt planu zagospodarowania terenu wokół szkoły
Ukształtowanie powierzchni Polski – pasy rzeźby
- wymienisz pasy rzeźby terenu Polski
- scharakteryzujesz pasy rzeźby terenu w Polsce
- opiszesz krajobraz najbliższej okolicy w odniesieniu do pasów rzeźby terenu
- porównasz na podstawie mapy Polski i ilustracji rzeźbę terenu w poszczególnych pasach
- przedstawiasz zróżnicowanie krajobrazu krain geograficznych w pasie pojezierzy na podstawie mapy
Pobrzerza
- wskażesz na mapie Wybrzeże Słowińskie
- wymienisz elementy krajobrazu nadmorskiego
- wymienisz główne miasta leżące na Wybrzeżu Słowińskim
- wymienisz po jednym przykładzie rośliny i zwierzęcia charakterystycznych dla Wybrzeża Słowińskiego
- przedstawisz główne cechy krajobrazu nadmorskiego na podstawie ilustracji
- opiszesz wpływ wody i wiatru na nadmorski krajobraz
- przedstawisz sposoby gospodarowania w krajobrazie nadmorskim
- opiszesz zajęcia mieszkańców regionu nadmorskiego
- wyjaśnisz na podstawie ilustracji, jak powstaje jezioro przybrzeżne
- wymienisz obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Wybrzeża Słowińskiego oraz wskazuje je na mapie
- wyjaśnisz znaczenie turystyki na Wybrzeżu Słowińskim
Pojezierza
- wskażesz na mapie Pojezierze Mazurskie
- odczytasz z mapy nazwy największych jezior na Pojezierzu Mazurskim
- omówisz cechy krajobrazu Pojezierza Mazurskiego
- wymienisz atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego
- przedstawisz wpływ lądolodu na krajobraz pojezierzy
Pas Nizin Środkowopolskich
- wskażesz na mapie pas Nizin Środkowopolskich oraz Nizinę Mazowiecką
- wskażesz na mapie największe rzeki przecinające Nizinę Mazowiecką
- wskażesz na mapie największe miasta Niziny Mazowieckiej
- podasz nazwę parku narodowego leżącego w pobliżu Warszawy
- określisz położenie Warszawy na mapie Polski
- wymienisz najważniejsze obiekty turystyczne Warszawy
- przedstawisz cechy krajobrazu Niziny Mazowieckiej
- wymienisz atrakcje turystyczne Niziny Mazowieckiej
- opiszesz cechy krajobrazu wielkomiejskiego
- omówisz cechy krajobrazu przekształconego przez człowieka na Nizinie Mazowieckiej
- przedstawisz najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego w stolicy
- scharakteryzujesz najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na Nizinie Mazowieckiej
- opiszesz zabudowę i sieć komunikacyjną Warszawy
- przeanalizujesz na podstawie dodatkowych źródeł informacji oraz map tematycznych warunki rozwoju rolnictwa na Nizinie Mazowieckiej
- zaplanujesz na podstawie planu miasta wycieczkę po Warszawie
Pas wyżyn
- wskażesz na mapie pas Wyżyn Polskich i Wyżynę Śląską
- wskażesz na mapie największe miasta na Wyżynie Śląskiej
- wskażesz na mapie Polski Wyżynę Lubelską
- wymienisz gleby i główne uprawy Wyżyny Lubelskiej
- określisz na podstawie mapy Polski położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
- podasz nazwę parku narodowego leżącego na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej
- podasz nazwy zwierząt żyjących w jaskiniach na Wyżynie Krakowsko Częstochowskiej
- wymienisz główne cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego Wyżyny Śląskiej
- przedstawisz cechy krajobrazu rolniczego Wyżyny Lubelskiej
- omówisz cechy krajobrazu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej na podstawie ilustracji
- wymienisz dwa przykłady roślin charakterystycznych dla Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
- omówisz znaczenie węgla kamiennego na Wyżynie Śląskiej
- scharakteryzujesz życie i zwyczaje mieszkańców Wyżyny Śląskiej
- omówisz na podstawie ilustracji powstawanie wąwozów lessowych
- scharakteryzujesz czynniki wpływające na krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
- scharakteryzujesz na podstawie ilustracji rzeźbę krasową i formy krasowe Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
- omówisz atrakcje turystyczne na Szlaku Zabytków Techniki
- opiszesz za pomocą przykładów rolnictwo na Wyżynie Lubelskiej
- opiszesz najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego Wyżyny Lubelskiej
- scharakteryzujesz na podstawie mapy atrakcje turystyczne Szlaku Orlich Gniazd
- przedstawisz pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazie Wyżyny Śląskiej wynikające z działalności człowieka
- przeanalizujesz na podstawie dodatkowych źródeł informacji oraz map tematycznych warunki sprzyjające rozwojowi rolnictwa na Wyżynie Lubelskiej
- przedstawisz historię zamków znajdujących się na Szlaku Orlich Gniazd
Krajobraz wysokogórski Tatr
- określisz na podstawie mapy położenie Tatr
- wskażesz na mapie Tatry Wysokie i Tatry Zachodnie
- wskażesz na mapie najwyższe szczyty Tatr
- wymienisz cechy krajobrazu wysokogórskiego
- omówisz cechy pogody w górach
- wymienisz atrakcje turystyczne Tatr
- opiszesz na podstawie ilustracji piętra roślinności w Tatrach
- opiszesz zajęcia i zwyczaje mieszkańców Podhala
- przedstawisz argumenty potwierdzające różnicę w krajobrazie Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich
- wyjaśnisz negatywny wpływ turystyki na środowisko Tatr