Krajobrazy Polski

Tematy lekcji:

  • Co to jest krajobraz?
  • Mój pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły – projekt
  • Krajobraz nadmorski Wybrzeża Słowińskiego
  • Krajobraz Pojezierza Mazurskiego
  • Krajobraz Niziny Mazowieckiej
  • Krajobraz wielkomiejski Warszawy
  • Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej
  • Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
  • Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
  • Krajobraz wysokogórski Tatr

Twoja wiedza/umiejętności

Krajobraz najbliższej okolicy

  • wyjaśnisz znaczenie terminu krajobraz
  • wymienisz składniki krajobrazu
  • wymienisz elementy krajobrazu najbliższej okolicy
  • podasz różnicę między krajobrazem naturalnym a krajobrazem kulturowym
  • określisz położenie najbliższej okolicy na mapie Polski
  • dokonasz oceny krajobrazu najbliższego otoczenia szkoły pod względem jego piękna oraz ładu i estetyki zagospodarowania
  • zaproponujesz zmiany w zagospodarowaniu terenu najbliższej okolicy
  • zaprezentujesz projekt planu zagospodarowania terenu wokół szkoły

Ukształtowanie powierzchni Polski – pasy rzeźby

  • wymienisz pasy rzeźby terenu Polski
  • scharakteryzujesz pasy rzeźby terenu w Polsce
  • opiszesz krajobraz najbliższej okolicy w odniesieniu do pasów rzeźby terenu
  • porównasz na podstawie mapy Polski i ilustracji rzeźbę terenu w poszczególnych pasach
  • przedstawiasz zróżnicowanie krajobrazu krain geograficznych w pasie pojezierzy na podstawie mapy

Pobrzerza

  • wskażesz na mapie Wybrzeże Słowińskie
  • wymienisz elementy krajobrazu nadmorskiego
  • wymienisz główne miasta leżące na Wybrzeżu Słowińskim
  • wymienisz po jednym przykładzie rośliny i zwierzęcia charakterystycznych dla Wybrzeża Słowińskiego
  • przedstawisz główne cechy krajobrazu nadmorskiego na podstawie ilustracji
  • opiszesz wpływ wody i wiatru na nadmorski krajobraz
  • przedstawisz sposoby gospodarowania w krajobrazie nadmorskim
  • opiszesz zajęcia mieszkańców regionu nadmorskiego
  • wyjaśnisz na podstawie ilustracji, jak powstaje jezioro przybrzeżne
  • wymienisz obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Wybrzeża Słowińskiego oraz wskazuje je na mapie
  • wyjaśnisz znaczenie turystyki na Wybrzeżu Słowińskim

Pojezierza

  • wskażesz na mapie Pojezierze Mazurskie
  • odczytasz z mapy nazwy największych jezior na Pojezierzu Mazurskim
  • omówisz cechy krajobrazu Pojezierza Mazurskiego
  • wymienisz atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego
  • przedstawisz wpływ lądolodu na krajobraz pojezierzy

Pas Nizin Środkowopolskich

  • wskażesz na mapie pas Nizin Środkowopolskich oraz Nizinę Mazowiecką
  • wskażesz na mapie największe rzeki przecinające Nizinę Mazowiecką
  • wskażesz na mapie największe miasta Niziny Mazowieckiej
  • podasz nazwę parku narodowego leżącego w pobliżu Warszawy
  • określisz położenie Warszawy na mapie Polski
  • wymienisz najważniejsze obiekty turystyczne Warszawy
  • przedstawisz cechy krajobrazu Niziny Mazowieckiej
  • wymienisz atrakcje turystyczne Niziny Mazowieckiej
  • opiszesz cechy krajobrazu wielkomiejskiego
  • omówisz cechy krajobrazu przekształconego przez człowieka na Nizinie Mazowieckiej
  • przedstawisz najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego w stolicy
  • scharakteryzujesz najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na Nizinie Mazowieckiej
  • opiszesz zabudowę i sieć komunikacyjną Warszawy
  • przeanalizujesz na podstawie dodatkowych źródeł informacji oraz map tematycznych warunki rozwoju rolnictwa na Nizinie Mazowieckiej
  • zaplanujesz na podstawie planu miasta wycieczkę po Warszawie

Pas wyżyn

  • wskażesz na mapie pas Wyżyn Polskich i Wyżynę Śląską
  • wskażesz na mapie największe miasta na Wyżynie Śląskiej
  • wskażesz na mapie Polski Wyżynę Lubelską
  • wymienisz gleby i główne uprawy Wyżyny Lubelskiej
  • określisz na podstawie mapy Polski położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
  • podasz nazwę parku narodowego leżącego na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej
  • podasz nazwy zwierząt żyjących w jaskiniach na Wyżynie Krakowsko Częstochowskiej
  • wymienisz główne cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego Wyżyny Śląskiej
  • przedstawisz cechy krajobrazu rolniczego Wyżyny Lubelskiej
  • omówisz cechy krajobrazu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej na podstawie ilustracji
  • wymienisz dwa przykłady roślin charakterystycznych dla Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
  • omówisz znaczenie węgla kamiennego na Wyżynie Śląskiej
  • scharakteryzujesz życie i zwyczaje mieszkańców Wyżyny Śląskiej
  • omówisz na podstawie ilustracji powstawanie wąwozów lessowych
  • scharakteryzujesz czynniki wpływające na krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
  • scharakteryzujesz na podstawie ilustracji rzeźbę krasową i formy krasowe Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
  • omówisz atrakcje turystyczne na Szlaku Zabytków Techniki
  • opiszesz za pomocą przykładów rolnictwo na Wyżynie Lubelskiej
  • opiszesz najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego Wyżyny Lubelskiej
  • scharakteryzujesz na podstawie mapy atrakcje turystyczne Szlaku Orlich Gniazd
  • przedstawisz pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazie Wyżyny Śląskiej wynikające z działalności człowieka
  • przeanalizujesz na podstawie dodatkowych źródeł informacji oraz map tematycznych warunki sprzyjające rozwojowi rolnictwa na Wyżynie Lubelskiej
  • przedstawisz historię zamków znajdujących się na Szlaku Orlich Gniazd

Krajobraz wysokogórski Tatr

  • określisz na podstawie mapy położenie Tatr
  • wskażesz na mapie Tatry Wysokie i Tatry Zachodnie
  • wskażesz na mapie najwyższe szczyty Tatr
  • wymienisz cechy krajobrazu wysokogórskiego
  • omówisz cechy pogody w górach
  • wymienisz atrakcje turystyczne Tatr
  • opiszesz na podstawie ilustracji piętra roślinności w Tatrach
  • opiszesz zajęcia i zwyczaje mieszkańców Podhala
  • przedstawisz argumenty potwierdzające różnicę w krajobrazie Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich
  • wyjaśnisz negatywny wpływ turystyki na środowisko Tatr